تصویر هدر بخش پست‌ها

palace blog

Our palace

مراقبت از ماهی قرمز

مراقبت از ماهی قرمز

| AMIR

برای نوروز ۱۴۰۲، ما ماهی قرمز نخریدیم، چون ماهی قبلیمون که مال نوروز ۱۴۰۱ بود، همچنان زنده مونده بود. 

خب، میخواستیم برای عید امسال هم از همون ماهی استفاده کنیم، اما متأسفانه اجل مهلتش نداد و ماهی قرمز عزیزم دار فانی رو وداع گفت... 

من قصد دارم اینجا چند نکته در مورد نگهداری از ماهی قرمز رو تذکر بدم تا اگر شما هم امسال ماهی گرفتین، بتونین حداقل تا سال دیگه نگهش دارین: 

 

۱_ اول از همه باید گفت که عمر این ماهی به طور کلی زیاد نیست ( بیشتر حیوانات عمر کمی دارن، کمتر حیوونی پیدا میشه که عمر طبیعی کلفتی داشته باشه )، اما خب، با رعایت اصول نگهداری، میشه کاری کرد که این ماهی چند صباحی بیشتر زنده بمونه. 

 

۲_ ماهی مدام در حال دفع کردن مواد زائد از طریق آبشش هاش و زیر دمشه. بنابراین در طی مدت زمان کوتاهی، آبش کدر و کثیف میشه. واضحه که توی این وضعیت سطح اکسیژن داخل آب کاهش پیدا میکنه و باعث میشه ماهی کوچولوی ما چند قدم بیشتر به مرگ نزدیک بشه. به طور متوسط، هر هفته ۱۰ تا ۱۵ درصد آب ماهی باید عوض بشه.

 

۳_ آب ماهی هم نباید کم باشه، برای هر عدد ماهی حداقل ۳۸ لیتر آب نیازه، برای گونه های بزرگتر، این مقدار به ۷۶ لیتر میرسه. بنابراین تُنگ های کوچیک محفظه مناسبی برای ماهی نیست. حالا اگر توی یک تنگ بزرگ فقط یک دونه ماهی نگه داشته بشه که چه بهتر. ولی آکواریوم گزینه ایده‌آل تری هستش، چون آب آکواریوم مدام در حال پمپ شدن و تازه شدنه و فضای بیشتری هم برای ماهی هست. 

 

۴_ نکتهٔ بعدی در خصوص دمای آبه. ماهی های قرمز میتونن به راحتی در دمای اتاق به حیات خودشون ادامه بدن. اما یادتون باشه، دمای خیلی سرد _ مثل منفی ۱۰ درجه _ یا دمای خیلی گرم _ مثل بالای ۳۰ درجه _ میتونه به ماهی صدمه بزنه و حتی خدایی نکرده منجر به مرگش بشه. به طور کلی دمای مطلوب برای ماهی، ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراده. 

 

۵_ میرسیم به یکی از مهم ترین نکات: تغذیه. متأسفانه خیلی از مردم اصلاً به ماهیشون غذا نمیدن، و فکر کردن به این موضوع که این ماهی های کوچیک خیلی مظلومانه در اثر گرسنگی میمیرن قلبم رو به درد میاره؛ حتماً باید به ماهی غذا داده بشه، اما نه زیاد. حداکثر هر روز و حداقل روز در میون. هر دفعه هم یک بار، یعنی یک بار در طول روز و یا یک بار روز در میون. یادتون باشه که ساختار سیستم گوارشی این ماهی ها شدیداً ظریف و حساسه، و غذای زیاد ممکنه راه روده های کوچولوشون رو مسدود کنه. 

 

۶_ این که چه غذایی به ماهی بدیم هم خیلی مهمه. به هیچ عنوان به ماهی خورده نون ندین. اصلاً براش خوب نیست. سیستم گوارش ماهی قرمز برای خوردن و هضم کردن نون ساخته نشده. غذای این ماهی به طور طبیعی گیاه، حشرات و سخت پوستانه ( موجوداتی مثل پلانکتون، کریل و آرتمیا و ... ). اما یک سری خوراکی های مخصوص ماهی های تزئینی، به ویژه ماهی قرمز توی بازار هست که یا معمولاً حالت پولک پولک داره، یا حبّه ای هستش. مغازه های آکواریوم فروشی حتماً از این غذا ها دارن، بهشون بگین برای ماهی قرمز میخواین. 

 

۷_ اگر احیاناً غذای زیادی توی آب ریختین و ماهی اون غذا رو نخورد، بعدش حتماً آب ماهی رو عوض کنید حتی اگر به تازگی عوضش کرده باشید. غذا اگر داخل آب بمونه فاسد میشه و فضای آب رو مسموم میکنه، و باعث میشه روح ماهی به آسمون پَر بکشه. 

 

 

 

امیدوارم این نکات ساده بتونه کمکتون کنه تا ماهیتون رو زنده نگه دارید. یادتون نره که ماهی قرمز ها هم موجودات زنده ای هستن که به رفتار خوب و مراقبت احتیاج دارن. 

پیشاپیش سال خوبی رو براتون آرزو میکنم.

 

 

 

 

 

⁦◉